1993: B & W: Tværgående (lokal) forbindelse til Refshaleøen
2005: Københavnertunnelgruppen/arkitekt Peter Wimmelmann-Larsen (langsgående)
2005: Sund & Bælt / Realdania (langsgående)
2007: Kbh. Kommune: Infrastruktur Nordhavn (boret tunnel under Amager)
2008: Havnetunnel/Østlig Ringvej anbefalet af Infrastrukturkommissionen
2009: Indgår i Folketingets Trafikinvesteringsplan med strategisk analyse
2010: Nordhavnsvej vedtaget i borgerrepræsentationen, BR, (”1. etape” af østlig ringvej)
2012: Principbeslutning om tunnel samt valg af linjeføring i BR
2013: Pensionskasser foreslår i rapport havnetunnel som OPP-pilotprojekt
2013: Transportministeriets strategiske analyse anbefaler brugerbetaling og linjeføring under Amager
2014: Aftale mellem stat, Kbh. Kommune/By & Havn om Nordhavnstunnel (”2. etape” af østlig ringvej)
2015: Forundersøgelse af havnetunnel/østlig ringvej indgår i V-regeringens regeringsgrundlag
2016: Forundersøgelse af havnetunnel/østlig ringvej indgår også i VLAK-regeringens regeringsgrundlag
2017: Forundersøgelse igangsat med finansiering fra staten, Kbh. Kommune og Refshaleøen (afsluttet 2020)
2017: Nordhavnsvej åbner (fra Lyngbyvej til Svanemøllebugten)
2018: Lancering af Lynetteholm-projektet, som østlig ringvej/havnetunnel er en integreret del af
2019: Anlægslov vedtaget om Nordhavnstunnel (fra Svanemøllebugten til Nordhavn), forberedt til at blive videreført i østlig ringvej
2020: Forundersøgelse af østlig ringvej peger på sænketunnel øst om Amager Strand som bedste løsning
2020: Budgetforlig i Kbh. Kommune beslutter at igangsætte VVM-undersøgelse af østlig ringvej som sænketunnel langs Amager Strandpark